Gustav Klimt (1862- 1918)
Urodził się w Wiedniu, syn Ernsta i Anny Klimt. Jego ojciec był złotnikiem i szlifierzem kamieni szlachetnych.
W 1876r rozpoczął studia w Wiedeńskiej Szkole Rzemiosł Artystycznych Kunstgewerbeschule. Potem, w tej szkole rozpoczął naukę jego młodszy brat Ernst, który później zajmował się rzemiosłem artystycznym, a także wykonywał ramy do obrazów Gustava Klimta.
http://obrazy.org/obraz-gustav-klimt-macierzynstwo_6388.html
Po strudiach, z bratem i kolegą ze studiów, wykonywali drobne prace zarozkowe, ale już wkrótce zaczęli realizować duże zamówienia rządowe, w reprezentacyjnych gmachach publicznych, np. freski. W 1880r, kiedy nie mięli jeszcze dwudziestu lat, wykonali ogromnie prestiżowe zamówienie na freski sufitowe jednej z sal w głównym gmachu uzdrowiska w Karlsbadzie, obecnie Karlowe Wary w Czechach.
W 1883 roku, otworzyli pracownie artystyczną, prasa nie dała długo na siebie czekać. Początkowo otrzymywali mniejsze, prowincjonalne zamówienia, ale już wkrótce dostawali prestiżowe projekty w stolicy.
http://obrazy.org/obraz-gustav-klimt-drzewo-zycia-iii_449.html
W 1857r. zburzono mury obronne otaczające centrum miasta i w ciągu kolejnych 40stu lat teren ten przekształcano w aleję nazwaną Ringstrasse. Wzdłuż alei wznoszono wspaniałe gmachy, przy której znaleźli zatrudnienie architekci, inżynierowie, artyści i rzemieślnicy. Jednym z tych budynków był Teatr Dworski Burgtheater. Klimt otrzymał wtedy zaszczytne zadanie dekoracji klatek schodowych. Główne malowidła zakończono w 1888r.
http://obrazy.org/obraz-gustav-klimt-pocalunek_1140.html
http://obrazy.org/obraz-gustav-klimt-trzy-kobiety_1174.html
Dwa lata Kunsterkompanie, otrzymali zlecenie wykończenia dekoracji Kunsthistorisches Museum. Dekoracje rozpoczął najsłynniejszy w tamtych czasach malarz austriacki, Hans Makart, zmarły w 1884r.
http://obrazy.org/obraz-gustav-klimt-drzewo-zycia—tryptyk—oczekiwanie-spelnienie_6378.html
Jego podniosły styl był głównym źródłem inspiracji dla trzech członków pracowni Kunsterkompanie, stali się w pewnym sensie jego spadkobiercami. Dzięki dobrze wykonanym zadaniom, artyści mogli się przenieść do większej pracowni w 1892r. Jednak pod koniec tego roku, zaledwie dwudziestoośmioletni Ernst Klimt zmarł nieoczekiwanie, zostawiając młodą żonę Helen Floge i córkę. Gustav był bardzo związany z bratem i wziął na siebie utrzymywanie bratowej i bratanicy. Musiał tez pomagać finansowo matce owdowiałej w tym samym roku.
Po śmierci brata, artysta zbliżył się do Helen, ale przede wszystkim do jej siostry Emilii Floge, późniejszej właścicielki znanego salonu z moda w Wiedniu. Odtąd do końca życia, Emilie nie przestała być jego muzą. Wielu uważało, że SA małżeństwem, jednak wydaje się, że nie było między nimi związku zmysłowego. Emilie, była przedstawiana na wielu obrazach Klimta, w strojach projektowanych przez nią samą, dzięki czemu możemy dzisiaj zobaczyć, co w tamtych czasach było modne w Wiedniu.
http://obrazy.org/obraz-gustav-klimt-portret-adeli-bloch-bauer-i_1157.html
http://obrazy.org/obraz-gustav-klimt-portret-emilie-floge_1160.html
Klimt wolał spotykać się ponoć z kobietami innego rodzaju, na przykład ze swoimi modelkami, którymi często były kurtyzany. Nie ożenił się, ale po jego śmierci, matki aż czternaściorga dzieci, wystąpiły z żądaniem uznania ojcostwa Klimta.
Klimt bardzo boleśnie przeżył śmierć brata, a potem ojca. W tym czasie oddalał się od swojego wspólnika Matscha. W 1894r, artyści orzymali wielkie zamówienie na freski na suficie wielkiej auli Uniwersytetu Wiedeńskiego. Nie było już jednak między nimi dawnego porozumienia artystycznego. W wielu punktach zasadniczo różnili się poglądami, więc inaczej, niż przy wcześniejszych zamówieniach, postanowili podzielic się pracą i poszczególne Punty – wykonać samodzielnie. Niedługo potem Matsch odszedł z pracowni. To zerwanie dla Klimta oznaczało początek nowej koncepcji artystycznej. Zapoznawszy się z impresjonizmem, symbolizmem i Art Noweau, doszedł do wniosku, że austriacka sztuka ma zbyt ciasne horyzonty i jest nadmiernie przywiązana do przeszłości.
W 1891r. został członkiem najważniejszego wiedeńskiego stowarzyszenia artystycznego Kunstlerhause (Dom Artystów), które jednak opuścił 6 lat później, uznawszy je za zbyt konserwatywne. Zachęcony przez grupę artystów, założył własne stowarzyszenie, bardziej otwarte na nowe prądy w kulturze – nazwano je Secesja. W krótkim czasie Klimt postrzegany jako artysta tradycyjnej sztuki, przeobraził się w malarza awangardy. Ta gwałtowna przemiana, była wyraźnie widoczna, a obrazy dla uniwersyteckiej auli, stały się przedmiotem zaciekłego sporu. Choć Klimt otrzymał zlecenie na obraz Filozofia, zostało to dzieło pokazane publicznie dopiero w 1900r. Kilka dni po jej pokazaniu, profesorowie złożyli protest w ministerstwie kultury i oświaty. Dalsze protesty podniosły się, kiedy wystawiono kolejne dwa obrazy. Akty z obrazu Medycyna, uznano za pornograficzne, a Prawo, za zbyt ekstrawaganckie i niezrozumiałe.
http://obrazy.org/obraz-gustav-klimt-hygeia-fragment-obrazu-medycyna_1137.html
W 1905r. Klimt, dotknięty niekończącymi się krytykami, sam zrezygnował ze zlecenia, zwrócił pieniądze ministerstwu i zatrzymał obrazy dla siebie.
Mimo bogactwa i sławy, Klimt żył skromnie. Poza krótkimi podróżami za granicę, rzadko opuszczał Wiedeń, jedynie czasami pozwalał sobie na wyjazd na letnisko Attersee, niewielkiego jeziora w austriackich Alpach. Tam, stosunkowo późno, bo w wieku 35 lat zaczął malować pejzaże.
http://obrazy.org/obraz-gustav-klimt-malcesine-nad-jeziorem-garda_1145.html
http://obrazy.org/obraz-gustav-klimt-palac-kammer-nad-attersee-iv_1171.html
W 1911 roku Klimt przeniósł się do nowej pracowni, gdzie pracował do 1918r. Zmarł w wieku 56 lat, opłakiwany jako największy austriacki artysta.